Marthe Keller

  • a.k.a. Марта Келлер

This product uses the TMDb and OMDb APIs but is not endorsed or certified by either TMDb or OMDb.
You can also find this person on TMDb.org and IMDb.com.

Marthe Keller (born 28 January 1945; Basel, Switzerland) is a Swiss actress and opera director. She studied ballet as a child, but stopped after a skiing accident at age 16. She changed to acting, and worked in Berlin at the Schiller Theatre and the Berliner Ensemble. Keller's earliest film appearances were in Funeral in Berlin (1966, uncredited) and the German film Wilder Reiter GmbH (1967). She appeared in a series of French films in the 1970s, including Un cave (1971), La raison du plus fou (1973) and Toute une vie (And Now My Love, 1974). Her most famous American film appearances are her Golden Globe-nominated performance as Dustin Hoffman's girlfriend in Marathon Man and her performance as a femme fatale Arab terrorist who leads an attack on the Super Bowl in Black Sunday, both of them were ill-fated characters at the climax of each film. Keller also acted with William Holden in the 1978 Billy Wilder film Fedora. She appeared alongside Al Pacino in the auto racing film Bobby Deerfield, and subsequently the two of them were involved in a relationship. Since then, Keller has worked more steadily in European cinema compared to American movies. Her later films include Dark Eyes, with Marcello Mastroianni. In 2001, Keller appeared in a Broadway adaptation of Abby Mann's play Judgment at Nuremberg as Mrs. Bertholt (the role played by Marlene Dietrich in the 1961 Stanley Kramer film version). She was nominated for a Tony Award as Best Featured Actress for this performance. In addition to her work in film and theatre, Keller has developed a career in classical music as a speaker and opera director. She has performed the speaking role of Joan of Arc in the oratorio Jeanne d'Arc au Bûcher of Arthur Honegger on several occasions, with conductors such as Seiji Ozawa and Kurt Masur. She has recorded the role for Deutsche Grammophon with Ozawa (DG 429 412-2). Keller has also recited the spoken part in Igor Stravinsky's Perséphone. She has performed classical music melodramas for speaker and piano in recital. The Swiss composer Michael Jarrell wrote the melodrama Cassandre, after the novel of Christa Wolf, for Keller, who gave the world premiere in 1994. Keller's first production as an opera director was Dialogues des Carmélites, for Opéra National du Rhin, in 1999. This production subsequently received a semi-staged performance in London that year. She has also directed Lucia di Lammermoor for Washington National Opera and for Los Angeles Opera. Her directorial debut at the Metropolitan Opera was in a 2004 production of Don Giovanni. Keller has a son, Alexandre (born 1971), from her relationship with Philippe de Broca. Description above from the Wikipedia article Marthe Keller, licensed under CC-BY-SA, full list of contributors on Wikipedia.

France French (Français)

Marthe Keller, née le 28 janvier 1945 à Bâle, est une actrice et metteuse en scène suisse. Fille d'Iohann Keller, jockey et entraîneur de chevaux, d'origine allemande, et de Martha Stierli, Marthe Keller se prédestine à une carrière de danseuse jusqu'à ce qu'un accident de ski (ménisque brisé) mette un terme à ses ambitions à seize ans. Elle se tourne alors vers le théâtre, prend des cours de comédie et s'inscrit à l'école Stanislavsky à Munich, en Allemagne. Elle fait des tournées avec le Schillertheater de Berlin, avant de débuter à l'écran, en 1966, dans un film de Guy Hamilton, Mes funérailles à Berlin. Bloquée à Paris par les événements de Mai 68 et ne pouvant retourner à Berlin, elle y reste et tourne deux comédies de Philippe de Broca (Le Diable par la queue en 1968 et Les Caprices de Marie en 1970). C'est en 1972 qu'elle devient populaire auprès de millions de téléspectateurs français en incarnant la princesse Kristina de Kurland, Koba Lye-Lye, auprès de Louis Velle, dans le feuilleton La Demoiselle d'Avignon, un des principaux feuilletons français des années 1970. Elle continue sa carrière internationale jouant successivement pour Mauro Bolognini (Vertiges en 1975), John Schlesinger (Marathon Man en 1976) et surtout Sydney Pollack (Bobby Deerfield en 1977). Actrice de cinéma et de théâtre, jouant aussi bien en français, allemand, anglais qu'en italien, elle ajoute la mise en scène d'opéra à ses activités au début des années 2000. Elle a mis en scène les Dialogues des carmélites à l'opéra national du Rhin (prix de la critique de la meilleure mise en scène), Lucia di Lammermoor à l'opéra de Washington et Don Giovanni au Metropolitan Opera de New York. Elle enseigne également à Lausanne. Elle a un fils, Alexandre, né en 1971 de sa relation avec Philippe de Broca, rencontré lors du tournage du film Le Diable par la queue, et des petites-filles. Elle fut également pendant 7 ans, de 1977 à 1984, la compagne d'Al Pacino dont elle reste proche. Sa carrière l'a conduite à Berlin, Paris, Hollywood, New York. Elle se ressource en Suisse à Verbier. En 1984, elle publie un 45 tours comprenant le titre parlé sur les couplets et chanté sur les refrains Les paillettes de l'amour qui sort chez Carrère, et dont elle fait la promotion sur certains plateaux d'émissions de télévision, comme l'émission Champs-Elysées présentée par Michel Drucker sur Antenne 2, le 9 juin 1984. Source: Article "Marthe Keller" de Wikipédia en français, soumis à la licence CC-BY-SA 3.0.

Gender
female
Date of Birth
()
Place of Birth
Basel, Switzerland

Credits

Cast

CharacterMovie / TV ShowGenresReleaseRating
Leona ChewPage Eight66% · 289
All credits on TMDb.org.