Tom Waits
- a.k.a. Thomas Alan Waits
- 汤姆·威兹
This product uses the TMDb and OMDb APIs but is not endorsed or certified by either TMDb or OMDb.
You can also find this person on TMDb.org and IMDb.com.
Thomas Alan Waits is an American musician, composer, songwriter and actor. His lyrics often focus on the underbelly of society and are delivered in his trademark deep, gravelly voice. He worked primarily in jazz during the 1970s, but his music since the 1980s has reflected greater influence from blues, rock, vaudeville, and experimental genres. Waits was born and raised in a middle-class family in Whittier, California. Inspired by the work of Bob Dylan and the Beat Generation, he began singing on the San Diego folk music circuit as a young boy. He relocated to Los Angeles in 1972, where he worked as a songwriter before signing a recording contract with Asylum Records. His first albums were the jazz-oriented Closing Time (1973) and The Heart of Saturday Night (1974), which reflected his lyrical interest in nightlife, poverty, and criminality. He repeatedly toured the United States, Europe, and Japan, and attracted greater critical recognition and commercial success with Small Change (1976), Blue Valentine (1978), and Heartattack and Vine (1980). He produced the soundtrack for Francis Ford Coppola's film One from the Heart (1981), and subsequently made cameo appearances in several Coppola films. In 1980, Waits married Kathleen Brennan, split from his manager and record label, and moved to New York City. With Brennan's encouragement and frequent collaboration, he pursued a more experimental and eclectic musical aesthetic influenced by the work of Harry Partch and Captain Beefheart. This was reflected in a series of albums released by Island Records, including Swordfishtrombones (1983), Rain Dogs (1985), and Franks Wild Years (1987). He continued appearing in films, notably starring in Jim Jarmusch's Down by Law (1986), and also made theatrical appearances. With theatre director Robert Wilson, he produced the musicals The Black Rider (1990) and Alice (1992), first performed in Hamburg. Having returned to California in the 1990s, his albums Bone Machine (1992), The Black Rider (1993), and Mule Variations (1999) earned him increasing critical acclaim and multiple Grammy Awards. In the late 1990s, he switched to the record label ANTI-, which released Blood Money (2002), Alice (2002), Real Gone (2004), and Bad as Me (2011). Despite a lack of mainstream commercial success, Waits has influenced many musicians and gained an international cult following, and several biographies have been written about him. In 2015, he was ranked at No. 55 on Rolling Stone's "100 Greatest Songwriters of All Time". He was inducted into the Rock and Roll Hall of Fame in 2011.
German (Deutsch)
Thomas Alan Waits (geboren am 7. Dezember 1949) ist ein US-amerikanischer Musiker, Komponist, Songwriter und Schauspieler. Seine Songtexte befassen sich oft mit den Abgründen der Gesellschaft und werden in seiner unverwechselbar tiefen, rauen Stimme vorgetragen. In den 1970er Jahren arbeitete er vorwiegend im Jazz, doch seit den 1980er Jahren ist seine Musik stärker von Blues, Rock, Vaudeville und experimentellen Genres beeinflusst. Waits wurde in einer bürgerlichen Familie in Whittier, Kalifornien, geboren und wuchs dort auf. Inspiriert von der Arbeit Bob Dylans und der Beat Generation begann er schon als Junge, in der Folk-Musikszene von San Diego zu singen. 1972 zog er nach Los Angeles, wo er zunächst als Songwriter arbeitete, bevor er einen Plattenvertrag bei Asylum Records unterzeichnete. Seine ersten Alben waren das jazzorientierte Closing Time (1973) und The Heart of Saturday Night (1974), die sein lyrisches Interesse an Nachtleben, Armut und Kriminalität widerspiegelten. Er tourte wiederholt durch die Vereinigten Staaten, Europa und Japan und erlangte mit Small Change (1976), Blue Valentine (1978) und Heartattack and Vine (1980) größere Anerkennung bei Kritikern und kommerziellen Erfolg. Er komponierte den Soundtrack für Francis Ford Coppolas Film One from the Heart (1981) und hatte anschließend Cameo-Auftritte in mehreren Coppola-Filmen. 1980 heiratete Waits Kathleen Brennan, trennte sich von seinem Manager und Plattenlabel und zog nach New York City. Mit Brennans Ermutigung und häufiger Zusammenarbeit verfolgte er eine experimentellere und vielseitigere musikalische Ästhetik, beeinflusst von Harry Partch und Captain Beefheart. Dies spiegelte sich in einer Reihe von Alben wider, die bei Island Records erschienen, darunter Swordfishtrombones (1983), Rain Dogs (1985) und Franks Wild Years (1987). Er spielte weiterhin in Filmen, unter anderem in Jim Jarmuschs Down by Law (1986), und trat auch im Theater auf. Gemeinsam mit Theaterregisseur Robert Wilson schuf er die Musicals The Black Rider (1990) und Alice (1992), die erstmals in Hamburg aufgeführt wurden. In den 1990er Jahren kehrte er nach Kalifornien zurück. Seine Alben Bone Machine (1992), The Black Rider (1993) und Mule Variations (1999) brachten ihm zunehmenden Kritikerlob und mehrere Grammy Awards ein. Ende der 1990er wechselte er zum Plattenlabel ANTI-, das Blood Money (2002), Alice (2002), Real Gone (2004) und Bad as Me (2011) veröffentlichte. Trotz fehlenden großen kommerziellen Erfolgs hat Waits viele Musiker beeinflusst und eine internationale Kultanhängerschaft gewonnen, und es wurden mehrere Biografien über ihn verfasst. 2015 wurde er auf Platz 55 von Rolling Stones „100 Greatest Songwriters of All Time“ gewählt. 2011 wurde er in die Rock and Roll Hall of Fame aufgenommen.
French (Français)
Après des petits boulots tels que pompier ou pizzaiolo, Tom Waits se lance dans la musique au début des années 70. Il apparaît pour la première fois sur grand écran en 1978, avec un petit rôle dans La Taverne de l'enfer de Sylvester Stallone, mais c'est son travail avec Francis Ford Coppola qui le fait vraiment remarquer : il compose la musique de Coup de coeur (1982) et apparaît dans Outsiders et Rusty James (1983), ainsi que dans le film musical Cotton club (1984). Tom Waits fait ensuite une autre rencontre primordiale, celle de Jim Jarmusch. Il obtient l'un de ses rôles les plus marquants dans Down by Law (1986), dont il signe également la musique. Waits collabore de nouveau avec lui pour Mystery train (1989) et pour la bande originale de Night on Earth (1990). Le septième art joue à fond sur l'image décalée du personnage, reprise dans le Dracula (1992) de Coppola, où il se glisse dans les habits d'un fou. Archétype-même de l'artiste solitaire et secret, Tom Waits poursuit un parcours où la musique s'imbrique régulièrement avec le cinéma. On le voit notamment à l'affiche de Short Cuts (1993), film choral réalisé par Robert Altman, avant d'apparaître en 1994 face à Iggy Pop dans Coffee and cigarettes de Jim Jarmusch. Il ne revient sur les écrans qu'en 1999 pour Mystery men, dans lequel il se prend pour un superhéros aux côtés de Ben Stiller et William H. Macy. A la suite d'une petite pause, Tom Waits participe au film d'action Domino (2005), réalisé par Tony Scott. En 2009, il plonge dans l'univers fantastique imaginé par Terry Gilliam dans L'Imaginarium du Docteur Parnassus, aux côtés de Johnny Depp et du défunt Heath Ledger. Après un petit rôle dans Le Livre d'Eli, il retrouve son ami Coppola pour Twixt (2012), où sa voix sert de fil rouge à l'histoire du film. Tom Waits fait ensuite partie de la bande des 7 Psychopathes, comédie sur le milieu du crime.
- Gender
- male
- Date of Birth
- ()
- Place of Birth
- Pomona, California, USA
Credits
Cast
Character | Movie / TV Show | Genres | Release | Rating |
---|---|---|---|---|
Hermit Bob | The Dead Don't Die | 54% · 2,707 |